Hurtigrutemuseet

Et fyrtårn i kysthistorien

Hurtigrutemuseet får banebrytende arkitektur, vil gi en rikholdig presentasjon av vår kysthistorie og blir et opplevelsessenter når det gjenåpner i 2020.

Forfatter: Knut Hansvold/NordNorsk Reiseliv

I 2020 åpner det nye Hurtigrutemuseet på Hurtigrutas fødested Stokmarknes. Da er det stolte skipet MS Finnmarken fra 1956 under tak, og vil fortelle historien om den berømte kystruta til barn og voksne, førstereisgutter og sjøulker.

Et landemerke langs kysten

Hurtigrutemuseet vil synes lang vei, der det står som et fyrtårn i sentrum av Stokmarknes, omgitt av de spisse tindene på Austvågøya og Hinnøya og de brede fjordene imellom. Inni lyser landets største museumsgjenstand, MS Finnmarken, fra 1956 med sin elegante, skrånende og strømlinjeformede design. Hurtigruteskipet MS Finnmarken kan beundres fra alle sider, og er i så måte mer synlig og tilgjengelig enn nesten noe museumsskip i verden. Her inne venter opplevelser, gode historier og estetikk.

Et skip fullt av inntrykk

Alle med barnet i seg vil frydes over å gå rundt på et ordentlig skip. På salongdekket er det en fin salong forut, mens middagen ble servert i den elegante spisesalen midtskips. Slikt noe høvde seg på 1. plass. Akterut ligger kafeen, i en mer hverdagslig stil. Her oppholdt passasjerene på 2. plass seg. Instrumentene på broen viser hvordan skip ble styrt før dataskjermene gjorde sitt inntog. Gnisten på radiorommet hadde kontakt med land før mobiltelefonens tid. Byssa, pantryet, postkontoret, offiserslugarene – du får ta del i hele hurtigrutelivet, og mye av skipet kan utforskes fritt av små og store.

Kysthistorie

Hurtigruta er en legendarisk skipsreise, en slik man må gjøre minst én gang i livet. Grunnleggeren, Richard With seilte selv det første skipet fra Trondheim og nordover, 2. juli 1893. En samferdselsrevolusjon mellom nord og sør var et faktum. Ytterligere fart ble det da Risøyrenna åpnet etter mudring i 1922. Den offisielle åpningen sto DS Finmarken fra 1912 for, med Richard With og Kong Haakon om bord. Salongene på DS Finmarken er bevart, og vil være en del av det nye museet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gullalder

Den delen av historien som vil være lettest å se, høre og innånde om bord i MS Finnmarken er femti- og sekstitallet, da Hurtigruta opplevde sin storhetstid. På den tida reiste alle med Hurtigruta; flyene var altfor dyre og veiene var dårlig utbygd. Det var så fullt om bord foran høytidene at studentene lå i soveposer på dørken, og over Vestfjorden var det ikke et sete å oppdrive noe sted. Hurtigruta summet av liv, her møtte man folk, her spredde ryktene seg og her ble nye allianser knyttet.

Bakoversveis – landemerke i design

MS Finnmarken er også et monument over femtitallets design. Mastene skrår bakover, mens skorsteinen, åpningene i skipssidene og detaljer i selve skroget er avrundet bakover og peker framover. Dette gir inntrykk av fart, framdrift og vind i håret, på samme måten som de ikoniske greyhound-bussene i USA. Selve bygget har samme form som åpningene i skipssidene over rekka, og lener seg forover i MS Finnmarkens ånd. Mye av interiøret i salongene er også femtitalls. Imidlertid ble skipet modernisert flere ganger, røykesalongen akterut er for eksempel fra åttitallet. På den måten blir skipet et speilbilde av stilutviklingen i Hurtigrutas storhetstid.  

Navigasjon, teknikk og instrumenter

Den gamle, bråkete skipsmotoren, maskintelegrafen, ekkoloddet, de gamle telefonene av tungt, grått metall. Hurtigruta har også vært med på den teknologiske utviklingen. MS Finnmarken var både ytterst moderne og seilte i et farvann av tradisjonsrikt sjømannskap da hun var ny. Entusiaster vil glede seg over guidede turer til skipsmotoren, utforske brua, fordype seg i radiorommets særdeles analoge tekniske innretninger og ellers finstudere et av få velbevarte skip fra femtitallet.

Et nytt museum

På Hurtigrutas 100-årsdag åpnet det nasjonale Hurtigrutemuseet på Stokmarknes. Rundt 500 000 gjester har besøkt museet gjennom disse 25 årene. Sommeren 2020 vil det nye Hurtigrutemuseet åpnes, men dagens utstillinger vil være tilgjengelig for publikum fram til da. Disse er vel verdt et besøk, for alt sies på en helt annen måte i 2020.

LES OGSÅ: